wtorek, 5 maja 2015

„Dotyk Julii” – Tahereh Mafi


Trudno jest znaleźć książkę, która sprawia, że zapominamy o świecie dookoła nas. Zagłębiamy się tak w lekturę, że na tym świecie jesteśmy tylko ciałem. Nasza świadomość jest pochłonięta czymś innym. „Dotyk Julii” autorstwa Tahereh Mafi to właśnie taka książka. Książka, przy której czas ucieka jak z bicza strzelił.
„Dotyk Julii” to książka o dziewczynie, która jest przetrzymywana w szpitalu psychiatrycznym. Julia jest „wyjątkowa”. Jej dotyk sprawia ludziom tak wielki ból, że potrafi doprowadzić do śmierci. Julia uważa więc, że jest potworem. Do czasu. W odosobnieniu spędza 264 dni. Ma notatnik i pióro, nic więcej. Pewnego dnia do jej celi zostaje wprowadzony nowy współlokator. Na imię mu Adam. Julia na początku jest do niego sceptycznie nastawiona. Nawet można powiedzieć, że się go boi. Razem zostają przetransportowani do jednego z przywódców Komitetu Odnowy. Okazuje się, że Adam jest żołnierzem Komitetu. Wiele wydarzeń sprawia, że Julia i Adam razem uciekają. Z pomocą ich przyjaciela trafiają do Punktu Omega, miejsca, które zapewni im bezpieczeństwo. Do czasu…

„Dotyk Julii” to książka o świecie przyszłości, w którym zaczyna brakować jedzenia, zmienia się pogoda, zmieniają się ludzie. Komitet Odnowy gwarantuje ludziom lepszy poziom życia, lecz wszystko zmierza ku zagładzie. Komitet Odnowy nie robi tego, co obiecał, podporządkowuje sobie cały świat. Przeciwnicy są zabijani. Niektórzy ludzie zaczynają mieć paranormalne zdolności. Wszystko się zmienia na gorsze. Jest jednak Punkt Omega, który rozpoczyna walkę o lepszy świat. Czy uda się to wszystko naprawić? Odpowiedzi szukajcie w książce.
W książce „Dotyk Julii” została zastosowana narracja pierwszoosobowa. Dzięki temu możemy lepiej poznać główną bohaterkę, zrozumieć ją i jej motywy postępowania. W „Dotyku Julii” część myśli Julii zostaje skreślona. To dość oryginalny zabieg, świadomie zastosowany przez autorkę książki. Z jednej strony pokazuje, co Julia myśli, a nie mówi głośno, z drugiej  pozwala nam zobaczyć, w jaki sposób Julia się zmienia.      

 Mój dotyk zabija. Mój dotyk to moja siła.  
Zostałam przeklęta Mam niezwykły dar.
Jestem potworem Mam nadludzką moc.
 Jestem narzędziem zniszczenia Będę walczyć o miłość.

Książkę szczególnie polecam fanom „Igrzysk śmierci” czy „Niezgodnej”, aczkolwiek jest to dobra powieść dla każdego, kto lubi science-fiction połączone z miłosnym wątkiem. Traktuje ona o dystopijnym świecie. Zadaniem Julii jest uratowanie jej świata i przywrócenie mu normalnego biegu. Wartka akcja i wyróżniająca się pod względem osobowości główna bohaterka sprawiają, że książkę chce się czytać i dotrzeć do jej ostatniego rozdziału. Polecam każdemu, kto chce uciec od rzeczywistości.  A jeśli ucieczka okaże się udana– z Julią spotkać się można w dwóch kolejnych tomach: Sekret Julii i Dar Julii.

Ania

Tahereh Mafi, Dotyk Julii, Otwarte, 2014, stron: 336

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz